woensdag 29 maart 2017

Bloedmooi...

In de tuin verplaatste ik een bloempotje en ik schrok van het geval dat er onder lag.... Ik dacht al dat ik een beestje had geplet!  Maar gelukkig was het alleen een sterke verkleuring ten gevolge van het ontbrekende zonlicht.  Alhoewel... deze plant hoort er 's zomers ook rood uit te zien: het is bloedzuring, een heel gemakkelijke eetbare plant in je tuin.

Overal in onze tuin kom je sleutelbloemen tegen. Vandaag eens beter gekeken naar deze prachtige planten en wat me opviel was de sterke beharing van de rechte stelen. Goede bescherming tegen de nachtelijke kou?
En.. ze heten sleutelbloem omdat ze volgens een legende zijn ontstaan doordat sint Petrus de gouden sleutelbos van de hemelpoort liet vallen op de aarde. Waar deze bos viel groeiden even later sleutelbloemen. De tros heeft ook wel een beetje de vorm van een tros hangende sleutels.  Dankjewel Petrus!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten